Sep 3, 2012

Ahlan ke Mesir^^

Bismillah,


   Tinggal baki beberapa minggu lagi sebelum sambung jihad perjuangan di medan ilmu. Teringat setahun yang lepas, saat dan waktu yang sama ketika mana menunggu masa untuk berlepas juga hanya tinggal beberapa minggu seperti ini, perasaan gundah bercampur baur dah sama level dengan orang first time nak naik tanah suci. eh? hoho.

gembira dan takut !

gembira, sebab dah terlampau lama bertapa tahap dewa di rumah tak buat ape-ape sedangkan sahabat lain dah memulakan perjalanan di haluan pilihan masing-masing.

takut, sebab nak ke negara orang dan terpaksa nak ke tidak berhadapan dengan situasi dan cabaran baru.

tapi, takleh nak nafi bagi adik-adik baru yang bakal berlepas, anda excited gembira dari takut kan? hee.

bagi adik-adik baru tak kisah ape jua bidang yang adik pilih, haruslah sentiasa ingat;

saya nak kesana bukan nak cari ilmu duniawi je, ilmu akhirat sekali.
saya bukan nak capai cita-cita je, tapi nak jadi da'ie hebat juga.
saya nak isi masa beberapa tahun yang 'je' disana dengan korek gali ilmu dan islah diri untuk kesenangan selama-lamanya kelak nanti!


sampai sana, ucap Alhamdulillah akhirnya Allah jejakkan juga kaki di bumi Anbiya' ni.

sampai sana, biaq pi  dengan siapa pun housemate dan roomate yang dah ditetapkan untuk adik, haruslah ingat itu pengantara Allah hantar nak bagi tarbiyyah direct. 

sampai sana, jangan nak pikir nak hidup bawah tempurung macam katak kat malaysia je sebab bila dah adik timpa masalah, sape lagi nak rujuk kalu bukan depa? ha! 


Ape jua pilihan cita-cita adik dan jalan untuk adik kesana tu tak kisah, asal bila dah Allah tunjuk kasih sayangNya dengan bagi peluang ni, tunjukkan kita bersyukur dan berterima kasih!

Menetap di ceruk jalan mana pun tak kisah, asal adik harus terus hidup subur dalam persatuan. daftar dengan rumah BAKAN( Badan Kebajikan Anak Negeri) negeri masing-masing.
pun tak kisah, bersekutu atau tidak, asal adik sentiasa up to date dengan mereka. ingat, hidup berjemaah ni penting di tempat orang.

Nak sibukkan diri study siang malam to get mumtaz pun tak kisah, asal ade masa selit-menyelit dah prepare untuk majlis ilmu, usrah, islah diri dan bagai lagi.

Ramai je siswa/siswi yang study punye tekun, cemerlang akademik selari dengan akhlak dan agamanya. rahsia mereka? urus masa dengan betul =) jom sama-sama upgrade diri !

adik yang bakal menetap di hayyu sabi', cairo atau sekitar dan sewaktu dengannya bolehlah kita berkenalan dan berjiran. InsyaAllah, dengan kudrat yang ade, akan usaha bantu tolong jika perlu :)

untuk adik-adik yang kita selalu contact online, okeh nanti kita bertemu mata di sana ye.
moga Allah redha perjalanan adik. dan moga Allah tak lekang bantu kita semua di jalanNya.

Ahlan Wasahlan ke bumi mesir^^ usaha yang terbaik, pasti Allah beri yang terbaik.
selamat berangkat. doa waktu musafir tu, antara golongan mustajab. jangan lepaskan peluang 12 jam nanti !


sama-sama kita berusaha!




No comments:

Post a Comment